известно, что именно фейд ту блэк придумана и записана на фоне того , что у металлики украли все оборудование. Об чём и песня: жизнь закончилась, затемнение , фейд ту блэк
The inspiration for "Fade to Black" was based on loss. The loss of Hetfield's prized Marshall amplifier–allegedly the first he ever purchased. Following the gig at The Channel, thieves with balls of steel broke into Metallica's rental truck and took off with $40K worth of equipment, including Lars Ulrich's drums (the NERVE!), and one of Kirk Hammett's Marshall amps.Here's more from Hetfield: "I'm sure I wasn't really thinking of killing myself, but it was my favorite Marshall amp, man!"
По этой причине в записи использовали арендованные Marshall 1959 SLP 100-ваттные, перегруз был от них, и уже поверх родного перегруза подогрев Ibanez Tube Screamer. По словам Джеймса, это была последняя запись, на которой он использовал эту педаль. А вот у Керка она так и осталась , по сути, навсегда. Для соло она нравится им больше, чем для ритма. Кабинеты Marshall 4*12
“Distortion always starts with the amp. Pedals just sit on top of the sound. They don’t feel like a full part of it, just some fuzz on top. You can fiddle with parametric EQs and all that shit for days, but it still won’t have the smooth distortion of an amp. The last time I used a distortion pedal was on Ride the Lightning. It was an Ibanez Tube Screamer, like Kirk uses. It really helps his solos cut through, but it puts a shitty coating on smooth rhythm tones, and it was hard to not make it sound like a pedal…” Guitar Player, October 1992
Джеймс играл на своей болченой "Электра", на которой написано "Гибсон". Есть распространенное мнение, что акустическая партия записана таки на 12-стр акустике