Автор Тема: Как сделать чтобы тремоло не расстраивало гитару (или секрет гения Van Halen)  (Прочитано 2513 раз)

0 Пользователей и 1 Гость просматривают эту тему.

Оффлайн Mindnight Killer Автор темы

  • Опытный
  • ****
  • Сообщений: 732
Вчера наткнулся на очень любопытную гитарную статью, интервью Eddie Van Halen, правда на английском (http://jasobrecht.com/eddie-van-halen-complete-1979-interview/). В ней Эдди подробно делится своими соображениями по поводу своих гитар, звука, датчиков и тп.

В статье был текст, процитирую:

People go, “Oh, wow, how do you keep it in tune?” Well, it’s actually a totally different technique. I mean, there are special tricks that I know to keep it in tune, but it still goes out of tune. You have to play with it. If you bring the bar down, the G and the B string always go sharp when you let it back. So what you have to do before you hit a barre chord, you gotta stretch those strings back – a real quick little jerk, and it’ll pop back right to where it was. But it’s totally different than playing a Les Paul. A lot of kids, they go, “Hey, how do you keep it in tune?” and they pick up a guitar and just go crazy on that bar.

It takes a lot of finesse.

It’s just a totally different technique. That vibrato thing is actually like another instrument. You’ve got to know how to use it. You can’t just grab it, jerk the thing, and expect it to stay in tune. The Floyd Rose thing is a real good idea. My brother actually had the exact same idea years ago. He had the exact same idea. He said, “Ed, why don’t you do this – clamp it down here and there, and there’s no way it will go out of tune.” But I just kind of passed it off. I go, “Yeah, right.” Because I don’t have a machine shop, I couldn’t build it. So Floyd pursued it, and he’s got a hot item. But it has disadvantages too, because I tune a lot while I’m playing. I’ll hit a chord and tune it while I’m playing. With this thing, you can’t. You have to unclamp it and then tune it.

Как я понял хитрость Эдди в каком то трюке, с зажиманием или поддеванием 2 и 3 струн, которые как правило съезжают при использовании качка (тремоло). Может кто силен в английском, сам могу лишь догадываться что он имеет ввиду.

Оффлайн SPI

  • Ветеран форума
  • ******
  • Сообщений: 5420
  • ибо нех
имеется ввиду, выполнить подтяжку струн си и соль.
А вообще, если нормально натянуть струны, все промазать, то эффект завышения при разумном использовании тремоло будет стремиться к нулю, особенно если действительно бенды юзать часто.

Оффлайн Mindnight Killer Автор темы

  • Опытный
  • ****
  • Сообщений: 732
Да, в дальнейшем в статье идет речь о Флойд Роузе и как он реализовал идею и тп. И Эдди, как я понял, пишет о том что теоретически не правильно что интервалы между струнами кварта а между 3 и 2 струной не кварта  ;D и поэтому он для кое каких песен как то настраивает гитару. 

Просто любопытно что он там подцеплял, что ловкость нужна. Как он реализовал этот трюк чтоб именно качок не расстраивал гитару а не флойд.  :)

Оффлайн SPI

  • Ветеран форума
  • ******
  • Сообщений: 5420
  • ибо нех
Просто любопытно что он там подцеплял, что ловкость нужна. Как он реализовал этот трюк чтоб именно качок не расстраивал гитару а не флойд.  :)
я ответил тебе сообщением выше, прочитай внимательно самое первое предложение

Оффлайн Mindnight Killer Автор темы

  • Опытный
  • ****
  • Сообщений: 732
Похоже что он что то другое делает  ;D Я тут в другом интервью прочел вот что:

You mentioned having trouble with your vibrato system until you learned how to set it.

Yeah.

How do you set it now?

Uhhh. Well, that’s one thing I really don’t tell people.

Oh, yeah?

Yeah, because then, you know, you get everybody and their brother doing it too.

Hmm.

Well, I’ll try to tell ya. Okay. It’s a combination of a lot of things. You know the little string retainers at the top of the neck? If those clamp down, like the way Fender Strats always come from the factory, if those things are tied real down, the strings will get caught up in there and go out of tune. The amount of springs that you use in the back affects it too.

Do you change the tension of the springs themselves?

Yeah. They’re Fender springs, but they’re a little looser.

So you buy a different spring?

Yeah. Really, though, it’s got a lot to do with the way you play it. Like you can’t just bring it down and not bring it back up. Because some people hit the bar and just let it go. You kind of have to pull it back up right. And then sometimes when you stretch a note too far when you’re fingering it with your left hand, it’ll go flat. Then you have to pull the bar back up to bring it back to normal.

So it’s more a matter of technique.

Yeah. It’s not really one thing, like it’s a big secret, but a lot of things are involved. And also the type of strings that you use. But I found that a gauged set, as opposed to making up your own string gauges, works better. Just a regular pack of gauged strings that you buy. See, what I used to do was always use heavier bottom strings and lighter top ones. But if the set’s not matched, then it won’t work very well with the vibrato either. So my Fender strings start with .009 and go to either a .040 or .042.

Ссылка на это интервью, если интересно http://jasobrecht.com/eddie-van-halen-complete-1978-interviews/

Вот читаю, так то слова понятны, но я принцип не понимаю че он там делает. Левой рукой что ли гриф как то обхватывает, когда опускает рычаг, или что  ???
« Последнее редактирование: Апреля 15, 2014, 15:42:50 от Mindnight Killer »